Bardzo ważna aktualizacja Sello, bez której dalsza współpraca z serwisem Allegro nie będzie możliwa! NOWE TRANSAKCJE. Przeczytaj koniecznie.
PLIKI DO POBRANIA
POPRAWKI DO WERSJI
Dokumentacja bazy danych
Dokumentacja zmian w bazie danych
BARDZO WAŻNE! PRZECZYTAJ KONIECZNIE!
ZMIANY W OBSŁUDZE TRANSAKCJI!
Mechanizm pobierania transakcji w Sello w niniejszej wersji został całkowicie zastąpiony zupełnie nowym, opartym o nowe API Allegro rozwiązaniem. Przypominamy, że stare API Allegro, z którego korzystają dotychczasowe wersje programu zostanie wyłączone pod koniec stycznia 2020 roku – a więc za około 2 tygodnie.
Tym samym starsze wersje Sello nie będą już umożliwiały pobierania transakcji i konieczne jest zainstalowanie wersji 1.33.
Prosimy również o zapoznanie się z dalszą częścią artykułu, gdyż zmienia się znacząco sposób obsługi transakcji w Sello. Poniżej opisane zostały zagadnienia istotne dla zrozumienia działania nowych transakcji.
NOWE TRANSAKCJE
ZALETY
- nowe transakcje do pobierania danych o zakupie, płatności, adresy, dane kupującego wykorzystują tylko jedną funkcję nowego API Allegro. Poprzednie API miało tych funkcji kilka a Sello do pobrania danych transakcji potrzebowało skorzystać z 5 różnych funkcji API – co w przypadku problemów z działaniem którejkolwiek z nich generowało problemy z pobraniem transakcji/formularza. Nowe rozwiązanie zwiększa zatem stabilność i eliminuje wiele problemów z pobieraniem danych
- kod uproszczony do granic możliwości – co za tym idzie łatwiejsze diagnozowanie ewentualnych problemów. Poprzedni kod pamięta jeszcze czasy powstawania Sello a więc rok 2006 i zawiera dużą liczbę różnych poprawek pojawiających się wraz ze zmianami w Allegro.
- zastosowanie nowego mechanizmu synchronizacji opartego na kolejce priorytetowej (obecnie używane już w module aukcji)
- szybkość działania, pobierania danych jak i czas dostępu do danych powinien się znacząco skrócić. W niektórych przypadkach mówimy o skróceniu czasu z kilkunastu minut do pojedynczych sekund
- dokładniejsze raportowanie problemów wraz ze wskazaniem, która transakcja powoduje problem
- lepsza i szybsza obsługa dziennika zdarzeń Allegro
- uproszczona obsługa transakcji, brak formularzy, brak porównywania wartości, transakcje odzwierciedlają nowe zamówienia Allegro, które również w ostatnim czasie przeszły wiele zmian w kierunku uproszczenia obsługi (m.in. wyeliminowanie sytuacji gdy kupujący wielokrotnie uzupełnia formularz, miesza te formularze z innymi zakupami itp.)
WADY
- cały moduł pobierania został napisany zupełnie od nowa i mimo naszych wszelkich starań oraz wielu testów, może nie adresować jeszcze wszystkich scenariuszy pracy i problemów jakie wystąpią. Będziemy starali się je jak najszybciej eliminować, ale prosimy też o zrozumienie i wyrozumiałość
- konieczność przestawienia się na nieco zmienioną obsługę transakcji i zmiany niektórych nawyków lub sposobu pracy z Sello
STARE TRANSAKCJE I PACZKI
Zupełnie inne podejście do obsługi nowych zamówień Allegro jak i fakt, że moduł został całkowicie zastąpiony nowym powodują, że nowa wersja Sello nie będzie obsługiwać starych transakcji. Oznacza to, że jeśli stare transakcje nie zostały obsłużone i mają czerwone FODy lub czerwone płatności, to nie zostaną one już zaktualizowane przez nową wersję.
Podobnie ma się sprawa ze starymi paczkami z wybraną dostawą Allegro InPost. Nowe transakcje bazują już na nowych identyfikatorach zamówień Allegro i Sello nie będzie w stanie utworzyć takich przesyłek dla starych transakcji/paczek. Należy je zaimportować z poziomu Menadżera Paczek.
Oczywiście ręczna ingerencja w te transakcje i paczki jak i cała dalsza procedura ich obsługi pozostanie dostępna. Chodzi o sam fakt pobierania formularzy, który już nie wystąpi i należy go dokończyć ręcznie posiłkując się ewentualnie danymi z zamówień Allegro lub wiadomości e-mail oraz utworzenie tych paczek w serwisie InPost.
DATA ODCIĘCIA
Podczas aktualizacji bazy danych do nowej wersji (proces automatyczny przy pierwszym uruchomieniu) data odcięcia starych transakcji zostanie ustawiona na:
- dzień aktualizacji – jeśli w bazie danych jest co najmniej jedna transakcja z dnia aktualizacji bazy
- dzień przed aktualizacją – jeśli w bazie danych nie ma żadnej transakcji z dnia aktualizacji
Przez dwa dni od tej daty, Sello będzie pracować w trybie przejściowym, w którym przy pobieraniu transakcji dodatkowo weryfikuje, czy wystąpił już zakup klienta w tej samej aukcji. Jeśli znaleziony zostanie taki zakup to Sello pominie dodawanie nowej transakcji – aby nie doszło do dublowania zakupów. W raporcie zostanie zapisane ostrzeżenie, że taka sytuacja miała miejsce. Prosimy zatem zwrócić na to szczególną uwagę w okresie przejściowym i weryfikację tych zakupów.
Po tym czasie Sello nie będzie już weryfikować czy istnieje podobna transakcja kupującego i kolejne transakcje będą normalnie dodawane – rozróżniając jak najbardziej osobne zakupy.
Z tego powodu, nie zalecamy przestawiania tej daty wstecz, gdyż ustawienie jej powyżej 2 dni spowoduje, że Sello zacznie dublować transakcje. Wykorzystując to świadomie można w ten sposób obsłużyć stare transakcje nowym mechanizmem.
OBSŁUGA STARYCH TRANSAKCJI
Zdajemy sobie sprawę, że wiele starych transakcji będzie jeszcze niezakończonych, formularze będą niepobrane lub niezgodne (czerwone), płatności będą niezakończone i tych formularzy nie da się już pobrać nową wersją dla istniejących transakcji.
Rozwiązania:
- Ręczne obsłużenie takich transakcji do końca, czyli weryfikacja ich na podstawie np. wiadomości e-mail, lub sprawdzenia zamówień w Allegro
- Usunięcie w Sello starych transakcji jeszcze niezakończonych spowoduje, że pobiorą się one nowym mechanizmem – o ile data zakupu nie jest wcześniejsza niż data odcięcia, o której mowa powyżej.
Stare transakcje od nowych można łatwo rozróżnić po tym, że nowe mają numer zamówienia Allegro w nowej, dodanej kolumnie:
W powyższym przykładzie, po usunięciu pierwszej (starej) transakcji i pobraniu danych Sello doda nową transakcję już z numerem zamówienia.
Numer zamówienia jest również widoczny na dolnej zakładce ze szczegółami transakcji, skąd można go skopiować lub kliknąć aby otworzyć zamówienie Allegro w przeglądarce internetowej.
GDZIE SĄ TERAZ FORMULARZE?
Nowa wersja Sello nie ma już takiego tworu, jakim jest przypięty do transakcji formularz. Samo przypinanie formularzy do transakcji to było rozwiązanie bardzo stare i dostosowane do czasów gdy w Allegro pojawiły się formularze pozakupowe. Z czasem dodaliśmy też automatyczne przepisywanie danych z formularza do transakcji.
Z listy transakcji znika kolumna z formularzami – są one jeszcze dostępne po wejściu w stare transakcję, ale w jednej z najbliższych wersji zostaną one usunięte z interfejsu oraz z bazy danych.
Wersja 1.33 nie pobiera już zatem osobnych formularzy, pobiera zamówienie z Allegro. Zamówienie z Allegro zawiera cały komplet danych, z których Sello tworzy/aktualizuje klienta, tworzy transakcję i uzupełnia ją danymi zwróconymi w zamówieniu. Można zatem powiedzieć, że wszystko, co kupujący wpisze i wybierze w swoim zamówieniu, zostanie ustawione w transakcji – transakcje synchronizują się z zamówieniami Allegro.
Poniżej przedstawione różnice w działaniu starych i nowych transakcji.
Nowe mechanizm wyklucza w ogóle pobieranie formularzy, ich podpinanie do transakcji i przenoszenie danych. Zamiast tego dane w transakcji są wprost aktualizowane z zamówienia Allegro.
JAK DZIAŁAJĄ ZAMÓWIENIA?
Zamówienia w Allegro mają 3 (istotne) stany:
- kupione (bez wypełnienia formularza – zazwyczaj dotyczy to licytacji, w których nie uczestniczy bezpośrednio kupujący)
- wypełnione dane w formularzu – kupujący wybrał przesyłkę, adres dostawy, płatność, ale może to w każdej chwili zmienić
- zamówienie gotowe do przetwarzania – jak wyżej, z tym, że Allegro gwarantuje, że kupujący nie może już nic zmienić w zamówieniu. W przypadku płatności Online (PayU, Przelewy24) oznacza to również zakończenie przetwarzania płatności.
Pierwsze dwa stany dopuszczają możliwość edycji zamówienia przez kupującego, oznacza to, że może on jeszcze zmienić rodzaj dostawy, adres dostawy, dane do faktury, sposób płatności.
W tym stanie w transakcji znajduje się domyślny adres wysyłki klienta oraz domyślny sposób wysyłki zdefiniowany w parametrach transakcji. Wszystko jest tak jak było dotąd.
Istotną zmianą jest natomiast fakt, że każda zmiana kupującego w zamówieniu będzie synchronizowana do transakcji Sello. Czyli jeśli kupujący zmieni rodzaj dostawy to w transakcji Sello zmieni się ta dostawa itd. Dlatego ingerencja w taką transakcję nie ma sensu, gdyż w każdej chwili dane te mogą zostać nadpisane.
Dopiero gdy zamówienie zmieni status na Gotowe do przetwarzania, można zacząć procesować taką transakcję. Klient nie może już w niej nic zmienić. Dodatkowo w przypadku płatności przez PayU/Przelewy24 oznacza to, że płatność została potwierdzona. Innymi słowy nie ma możliwości, aby zamówienie płatne z góry z niezakończoną płatnością otrzymało status gotowa do przetwarzania.
BARDZO WAŻNE! Dopóki zamówienie nie jest gotowe do przetwarzania, nie należy edytować danych w transakcji ani tworzyć paczek w Sello.
Reasumując, transakcja w Sello może być teraz aktualizowana automatycznie z Allegro i dane w niej zawarte będą stopniowo uzupełniane na podstawie tego co się dzieje w zamówieniu Allegro. Nie należy jej przetwarzać, dopóki nie będzie w statusie MOŻNA PRZETWARZAĆ.
STATUSY ZAMÓWIENIA
Statusy zamówienia są w Sello widoczne w kolumnie Status zamówienia, która zastąpiła kolumnę z formularzem.
- Brak ikony oznacza, że transakcja nie pochodzi z Allegro (nie ma statusu zamówienia Allegro).
- Koszyczek – dany towar został kupiony, ale nie jest wypełniony formularz. Sytuacja najczęściej występująca w licytacjach.
- Szary formularz – kupujący wypełnił formularz, ale dane w formularzu i w transakcji mogą się jeszcze zmienić, lub też płatność nie jest jeszcze zakończona
- Szary formularz z łańcuchem (link) – transakcja wchodzi w skład zamówienia grupowego i należy ją najpierw zgrupować (Ctrl+G).
- Szary ludzik – synchronizacja z Allegro została wyłączona w tej transakcji, jej obsługa spoczywa na użytkowniku
- Zielona strzałka – taką transakcję można już przetwarzać. Płatność, jeśli była to jest zakończona, kupujący nie może już nic zmienić w zamówieniu. W transakcji znajdują się poprawne dane wysyłkowe.
W sytuacji, gdy zamówienie nie jest jeszcze gotowe, ikony statusów są w kolorze szarym, aby wzmocnić odbiór ikony zielonej strzałki (która jest też nieco większa) oznaczającej gotowość transakcji do dalszej obróbki.
ZAPAMIĘTAJ! Przetwarzaj transakcję dopiero gdy status zamówienia jest zielony!
Może dojść do sytuacji, gdy status w Sello nie będzie ustawiony na zielono, pomimo, że Allegro taki status zwraca. Dotyczy to sytuacji gdy np. w Sello brakuje mapowania dostaw Sello na dostawy Allegro i wtedy Sello nie pozwoli na ustawienie takiego statusu, gdyż w transakcji dostawa może nie być ustawiona na taką jaką wybrał klient.
W takim wypadku cała transakcja zostanie również podświetlona na czerwono a na dole w podglądzie szczegółów znajdą się informacje o tym, jaką dostawę należy powiązać aby Sello mogło ją w transakcji ustawić prawidłowo.
Na wypadek sytuacji, w której dane w transakcji nie mają się już aktualizować z Allegro (np, klient kupił, wypełnił formularz, chciał opłacić Online ale opłacił przelewem tradycyjnym) taką transakcję należy opłacić ręcznie oraz wyłączyć w niej dalszą synchronizację z Allegro na zakładce CECHY. Dzięki temu dane w transakcji nie zostaną nadpisane podczas ponownego pobierania danych.
Jest to odpowiednik wyłączenia kopiowania formularzy do transakcji z wersji poprzednich. Status zamówienia Allegro zostanie zastąpiony ikonką ludzika, co oznacza, że za transakcję jest od tej pory odpowiedzialny użytkownik.
STATUSY PŁATNOŚCI
Obok kolumny ze statusem zamówienia znajduje się kolumna z płatnością (okrągły dolar). Pokazuje on, czy płatność w transakcji zgadza się z wpłaconą przez kupującego kwotą online. Wraz ze statusem zamówienia powinny być one wyznacznikiem tego, czy wszystko jest z transakcją w porządku. Działanie ikony jest podobne jak dotychczas, dodatkowo pokazuje ona nieco więcej niż w wersjach wcześniejszych:
- Brak ikonki – brak wybranej metody płatności w Allegro, lub płatność za pobraniem
- Szary dolar – klient wybrał płatność Online (PayU lub Przelewy24) ale płatność nie jest jeszcze zakończona
- Zielony dolar – płatność Online zakończona i jest ona zgodna z wartością transakcji
- Czerwony dolar – płatność Online, jest ona zakończona ale wpłata nie zgadza się z wartością transakcji
- Dwa zielone dolary – płatność Online, jest ona zakończona, zgodna z wartością transakcji i zawiera dopłaty Online
- Dwa czerwone dolary – płatność Online, zakończona, zawierająca dopłaty Online ale łączna wpłata nie jest zgodna z wartością transakcji
- Przedzielony szary dolar – zapłata z wykorzystaniem mechanizmu podzielonej płatności
ROZLICZANIE PŁATNOŚCI
W związku z tym, że zamówienie Allegro bezpośrednio aktualizuje dane w transakcji, wpłacona przez kupującego kwota poprzez płatność Online (PayU, Przelewy24) aktualizuje pole Wpłacona kwota w transakcji. W przypadku tego typu płatności pole to jest zablokowane do edycji przez użytkownika. Aby jednak istniała możliwość wpływania na wpłaconą kwotę, np. kupujący dopłacił przelewem, przy odbiorze itp. w transakcji dodaliśmy nowe pole Dopłacono.
W pole to można wpisać kwotę przelewu od kupującego, Sello podliczy bilans wartości i wpłat i podsumuje aktualny stan w okienku poniżej – odpowiednio je kolorując.
Link Zarejestruj pełną wpłatę zmienia swoje działanie na Zarejestruj wpłatę dla płatności Online. Jej działanie ogranicza się wtedy do weryfikacji wpłaty oraz zaznaczenia pola Transakcja opłacona. W przypadku innych typów płatności pole Wpłacona kwota pozostaje aktywne i funkcja Zarejestruj pełną wpłatę działa tak jak dotychczas, czyli wartość transakcji przepisuje się do wpłaconej kwoty i transakcja oznaczona jest jako opłacona.
Istnieje również możliwość automatycznego oznaczania transakcji jako opłaconej – tak jak poprzednio, w sytuacji gdy płatność się zgadza z wartością transakcji (Parametry wysyłania i odbierania, zakładka TRANSAKCJE).
GRUPOWANIE TRANSAKCJI
Zalecanym sposobem grupowania jest grupowanie wg formularzy, które teraz dostępne jest pod skrótem Ctrl+G. Użycie takiego grupowania gwarantuje dalszą synchronizację takiej grupy, jeśli kupujący będzie modyfikował zamówienie. Grupowanie wg klienta również jest dopuszczalne, ale ostrzegamy przed jego użyciem, gdyż wtedy transakcje wchodzące w skład grupy nie koniecznie pochodzą z jednego zamówienia i należy grupować transakcje w ten sposób tylko w sytuacji, gdy faktycznie zajdzie taka potrzeba i płatność jest już rozliczona.
Automatyczne grupowanie transakcji będzie dostępne w jednej z najbliższych aktualizacji.
POBIERANIE TRANSAKCJI
Domyślnym sposobem pobierania transakcji jest pobieranie zamówień Allegro na podstawie dziennika zdarzeń – opcja Zamówienia Allegro (transakcje).
Mechanizm działania jest podobny do wersji wcześniejszej, czyli Sello pobiera dane przyrostowo, zaczynając od miejsca w którym skończył ostatnio. Można zatem spróbować ustawić automatyczne pobieranie co minutę. Wtedy każde kolejne pobranie będzie pobierać nowe transakcje oraz zmiany w istniejących zamówieniach Allegro.
Różni się natomiast implementacja samego mechanizmu działania, który powinien działać zdecydowanie szybciej i być bardziej odporny na błędy komunikacji oraz zapisu danych. Dziennik zdarzeń nie jest już zapisywany w bazie danych, gdyż wpisów tych jest bardzo dużo, zwłaszcza przy dużej sprzedaży.
Ewentualny problem z aktualizowaniem transakcji zostanie zasygnalizowany poprzez podświetlenie jej na czerwono wraz z podglądem błędu na dole, etykietkami na przycisku TRANSAKCJE , szybkim dostępem do transakcji z raportu itp. (mechanizm raportowania błędów 2.0, który funkcjonuje już w aukcjach). Sello będzie próbować aktualizować transakcję przy kolejnym pobieraniu, bez wpływu na pobieranie aktualnych, świeżych danych.
Mechanizm dostępu do danych transakcji również został napisany tak, aby minimalizować ryzyko trafienia na zablokowaną transakcję – która np. aktualnie zapisuje dokumenty ZK. Będzie on próbował zablokować dostęp do transakcji kilka razy w odstępie czasowym i jeśli to nie pomoże, dopiero wtedy zgłosi błąd.
Nowy mechanizm pobierania na podstawie dziennika zdarzeń (szybkie pobieranie) powinien być wystarczający w codziennej pracy. Nie ma potrzeby używania tzw. pełnego pobierania danych transakcji.
Dodaliśmy jednak taką możliwość pod funkcją: Pobierz ponownie. W funkcji tej można określić z jakiego przedziału czasowego mają zostać pobrane zamówienia Allegro co realnie wpływa na czas pobierania danych. Oczywiście jeśli w Sello jest już pobrana transakcja to zostanie ona tylko zaktualizowana.
Wywołanie tej funkcji może powodować w początkowym etapie użytkowania nowej wersji wiele ostrzeżeń w raporcie, z informacją o tym, że pominięto transakcję starszą niż data odcięcia. Podobnie może się zdarzyć przy pierwszym wywołaniu pobrania transakcji, gdyż Sello musi pobrać nowy dziennik zdarzeń z Allegro, który ze starym nie jest powiązany. Pobrane będą zatem wszystkie dostępne transakcje z dziennika (z około 10 dni przy średniej sprzedaży) i większość z nich zostanie pominięta.
Pozostaje również funkcja pobrania danych zamówienia z poziomu transakcji. Jeśli jest podejrzenie, że jakaś transakcja ma niepoprawne dane, albo nie zgadzają się statusy, to można pobrać też dane dla wybranych z listy transakcji spod prawego klawisza myszy.
Z racji szybkości działania nowego REST API Allegro i całkowicie przepisanego mechanizmu pobierania transakcji do Sello, pobranie danych dla jednej transakcji nie powinno zająć więcej niż sekundę.
Zniknęły natomiast funkcje pobierające transakcje dla wybranej aukcji i wiadomości e-mail. W nowym API Allegro nie ma sposobu aby te funkcje zrealizować równie szybką metodą jak inne i musiałby one być zrealizowane po staremu – czyli pobranie transakcji do aukcji z dużą sprzedażą trwało by nadal bardzo długo.