Uwaga! Wersja wnosi bardzo dużo ważnych zmian, przeczytaj koniecznie!
PLIKI DO POBRANIA
Dokumentacja bazy danych
Dokumentacja zmian w bazie z wersji poprzedniej (1.30.4)
POPRAWKI DO WERSJI 1.31
BARDZO WAŻNE! PRZECZYTAJ KONIECZNIE!
Wersja 1.31 wnosi znaczące zmiany w mechanizmach synchronizacji w Sello. Początkowo dotyczyć będzie synchronizacji z Allegro w zakresie zarządzania ofertami. W kolejnych aktualizacjach będzie obsługiwał pobieranie transakcji, obsługę wiadomości, paczek oraz Subiekta.
Kod synchronizatora Allegro w zakresie zarządzania ofertami został stworzony zupełnie od nowa. Co za tym idzie, mogą wystąpić pewne niedogodności związane z brakiem niektórych funkcji istniejących w poprzednich wersjach jak i mogą pojawić się problemy, których wcześniej nie było. Uczulamy na ten fakt i prosimy wszelkie zauważone problemy zgłaszać jak najszybciej na forum lub mailowo.
Prosimy również o wyrozumiałość – zrobimy co w naszej mocy aby ewentualne usterki usunąć w możliwie najkrótszym czasie, ale pamiętajmy, że używany i dopracowywany przez 12 lat kod w zasadzie z programu zniknął i został zastąpiony nowym, który takiego „stażu” po prostu nie ma.
Wersja 1.31 jest od pewnego czasu testowana przez wybranych sprzedawców/użytkowników Sello, aczkolwiek systemy jak i scenariusze pracy w firmach bywają różne i nie wszystkie problemy można w ten sposób wykryć.
KONIECZNA AKTUALIZACJA
Aktualizacja do wersji 1.31 jest konieczna, ze względu na stopniowe wygaszanie starego API przez Allegro. Prosimy nie odkładać aktualizacji na później bo w ciągu najbliższych dni wersje starsze niż 1.31 przestaną funkcjonować (wystawianie i odbieranie aukcji, odbieranie transakcji).
CO ZOSTAŁO ZMIENIONE W SYNCHRONIZACJI Z ALLEGRO?
Funkcje Allegro, które zostały w 1.31 przepisane na nowo:
- pobieranie kategorii
- pobieranie parametrów specyficznych
- pobieranie słownika dostaw
- pobieranie cenników dostaw
- wysyłanie cenników dostaw
- aktualizacja cenników w Allegro
- pobieranie warunków zwrotów, gwarancji, reklamacji
- tworzenie draftu oferty (aukcji) w serwisie
- aktualizacja draftu w serwisie
- publikowanie oferty (uruchamianie jej)
- wysyłanie zdjęć
- pobieranie zdjęć
- pobieranie ofert trwających i zakończonych
- pobieranie szczegółów ofert (pełne dane oferty)
- kończenie oferty
- zmiana stanów
CZEGO NIE MA W WERSJI, CO BYŁO WCZEŚNIEJ DOSTĘPNE?
- zmiany zbiorcze na aukcjach trwających, oprócz kończenia ofert i zmiany stanów, które są dostępne
- automatycznego pobierania kategorii i parametrów
- synchronizacji słowników typu czasy trwania aukcji, lista państw, lista województw, lista opcji promowania ofert, itp.
Zmiany zbiorcze w aukcjach trwających pojawią się niebawem.
BARDZO WAŻNE! PIERWSZE URUCHOMIENIE
Różnice pomiędzy starym i nowym API Allegro pociągnęły za sobą konieczność zmian struktury przechowywanych w bazie danych. Po pierwszym uruchomieniu nowej wersji, należy wykonać kilka kroków opisanych poniżej:
- Autoryzować wszystkie konta (jeśli nie są zautoryzowane)
- Pobrać wszystkie parametry i kategorie z serwisu – proces ten wystartuje samoistnie, aczkolwiek jeśli któreś konto nie było zautoryzowane, to proces nie powiedzie się. Trzeba będzie uruchomić synchronizację parametrów ręcznie, o czym poniżej.
- Pobrać z Allegro lub utworzyć cenniki dostaw
- Pobrać pełne dane o aukcjach trwających, ewentualnie o zakończonych w razie potrzeby z menu Wyślij/Odbierz > serwisy aukcyjne > Odbierz.
- Upewnić się, że w słowniku dostaw są poprawnie powiązane dostawy Allegro
Nie wszystkie dane można było łatwo skonwertować ze starej wersji, dlatego wymagane jest pobranie danych ponownie. Dużym problemem, może być zmiana struktury parametrów specyficznych. O ile dla aukcji trwających można te dane pobrać ponownie z serwisu o tyle dla szablonów aukcji jest to niemożliwe i trzeba będzie je uzupełnić ponownie. O tym w dalszej części.
AUTORYZACJA KONT
Jest teraz obowiązkowa, gdyż wymaga tego nowe API Allegro. Przy dodawaniu nowego konta, Sello wymaga jego autoryzacji. Prosimy upewnić się, że wszystkie konta obsługiwane przez Sello są zautoryzowane.
Przypominamy, że autoryzację można przeprowadzić poprzez okno zarządzania kontami i licencjami w oknie edycji danych konta.
Póki co Sello wymaga również podania hasła do konta, bo jeszcze używane jest stare API.
Proces odświeżania tokenów autoryzujących (które wygasają co kilka godzin) jest teraz obsługiwany w inny sposób i nie powinien już tak często doskwierać jak do tej pory (błędy typu Access Token expired).
POBIERANIE PARAMETRÓW Z SERWISU
Uciążliwe pobieranie kategorii i parametrów specyficznych zostało z Sello usunięte! Parametry typu kategorie, parametry specyficzne, opcje dostaw, cenniki, warunki zwrotów itp. są nadal synchronizowane z serwisu, ale na nieco innych zasadach. Przy pierwszym uruchomieniu zaktualizowanej wersji zostanie uruchomione pobieranie tych parametrów. Będzie ono również uruchamiane po dodaniu konta, tak aby były do niego pobrane najświeższe dane.
Wszystkie te dane można teraz odświeżyć szybko i punktowo w miejscu, w którym są one potrzebne. Czyli np. w oknie kategorii można odświeżyć wybraną gałąź drzewa kategorii (jeśli jest z nią problem lub Allegro zwraca błędy związane z nieistniejącą kategorią), w oknie parametrów specyficznych można pobrać parametry specyficzne dla danej kategorii, w cennikach odebrać lub wysłać do Allegro cenniki itp.
OKNO POBIERANIA PARAMETRÓW ZBIORCZO
Wszystkie parametry synchronizowane z serwisu Allegro można również pobrać z jednego miejsca w razie potrzeby: Menu Sello > Narzędzia > Synchronizuj parametry z serwisu.
CENNIKI DOSTAW
W nowym API Allegro nie ma już możliwości przypisywania cen dostaw bezpośrednio do aukcji. Zamiast tego należy posługiwać się zdefiniowanymi dla konta cennikami dostaw. Cenniki takie można utworzyć w panelu Allegro (dla każdego konta osobno).
Jeśli masz już w Allegro zdefiniowane cenniki to zostaną one pobrane do słownika cenników dostaw w Sello. Można również posłużyć się nowym linkiem Importuj, aby pobrać lub zaktualizować cennik w Sello po zmianach w Allegro.
Cenniki używane wcześniej w Sello nie miały powiązania z Allegro i po aktualizacji nadal nie będą go miały. Edytując cennik należy w nim ustawić konto, którego będzie on dotyczył, a następnie cenniki można wysłać (Eksportować) do Allegro.
Należy jednak uważać, gdyż raz utworzonego w Allegro cennika nie można usunąć – można go jedynie zmodyfikować. Dlatego polecamy rozważnie korzystać z funkcji Eksportu. Do serwisu wysyłane są wszystkie cenniki powiązane z kontami.
Aby przenieść cennik z jednego konta na pozostałe należy go w Sello powielić, ustawić w nim docelowe konto i po zapisaniu eksportować.
Wystawiając aukcję, należy wskazać cennik wysłany bądź odebrany z serwisu Allegro. Na liście dostaw pojawi się podgląd wybranych dostaw, dostępnych w danym cenniku.
Edycję cennika należy przeprowadzić edytując ceny w słowniku cenników dostaw a następnie eksportując dane do Allegro, lub z poziomu Allegro – importując te dane do Sello. Zmiana kwot lub dostaw w cenniku powoduje automatyczną zmianę we wszystkich aukcjach trwających w Allegro – nie ma potrzeby już wysyłać zmiany cennika do każdej aukcji trwającej.
POBIERANIE OFERT (AUKCJI) Z ALLEGRO
Pobieranie aukcji uprościliśmy do aukcji trwających oraz zakończonych.
Sam proces pobierania danych jest rozbity na 3 etapy, zatem może się zdarzyć, że aukcje będą uzupełniane etapami:
- pobranie podstawowych danych jak tytuł, numer oferty, kategoria
- pobranie pełnych danych: opis, parametry specyficzne, pozostałe dane oferty
- zdjęcia
ZBIORCZE ZMIANY AUKCJI TRWAJĄCYCH
W pierwszej odsłonie nowej synchronizacji z Allegro nie będą one dostępne, prócz kończenia ofert oraz zmiany stanów – uznaliśmy, że są to najważniejsze funkcje, które muszą być zrealizowane od początku.
Kolejne zmiany pojawią się wkrótce.
Aby jednak umożliwić edycję ofert dodaliśmy link otwierający przeglądarkę bezpośrednio na edycji oferty w Allegro. Link znajduje się w dolnej zakładce szczegóły po prawej stronie.
PARAMETRY SPECYFICZNE KATEGORII
Lista parametrów specyficznych kategorii jest pobierana w momencie wejścia na zakładkę SPECYFICZNE w aukcji – jeśli dla danej kategorii nie było ich jeszcze pobranych. Jeśli na zakładce brakuje jakiegoś parametru lub wartości są nieaktualne należy zaktualizować informacje o dostępnych parametrach w danej kategorii klikając odpowiedni link.
Z powodu braku kompatybilności struktury parametrów z poprzednich wersji i usunięcia tych parametrów z szablonów aukcji, dodaliśmy funkcję, umożliwiającą wczytanie do szablonu lub aukcji parametrów specyficznych z innej wybranej aukcji.
W ten sposób można uzupełnić parametry w szablonach w oparciu o aukcje trwające lub zakończone.
Parametry można również przenosić pomiędzy różnymi (podobnymi) kategoriami – przeniosą się tylko te, które są dla obu kategorii wspólne.
Listę aukcji, z której parametry będą wczytane można dostosować do własnych potrzeb (kolumny) za pomocą uniwersalnego skrótu Ctrl+Shift+K. Dzięki temu wyświetlisz tylko to co jest potrzebne w celu identyfikacji aukcji.
Na liście tej można również wyszukiwać aukcje:
- Ctrl+F – wyszukuje po wszystkich widocznych polach, czyli np. po tytule aukcji, numerze, symbolu towaru
- Posortuj i wpisz – jeśli posortujesz po wybranej kolumnie to wpisując na liście wprost początek szukanego słowa zostanie ono odszukane na liście w tej kolumnie
KONIEC OBSŁUGI SERWISU eBay
Od wersji 1.31 Sello nie będzie już obsługiwać serwisu eBay. Do tej decyzji zmusił nas (nie)stety nowy mechanizm synchronizacji, który obecnie wdrażany jest m.in. dla Allegro. Dalsze utrzymywanie dwóch synchronizatorów a zwłaszcza kodu wspólnego, oraz szczątkowej obsługi serwisu eBay opartej na starym synchronizatorze jest bardzo czasochłonne i wręcz uniemożliwia dalszy rozwój programu w zakładanym kierunku. Biorąc pod uwagę powyższe oraz obecne statystyki użycia serwisu eBay w Sello, było to jedyna możliwa do podjęcia decyzja.
Użytkownikom, którzy korzystają serwisu eBay w Sello pozostają dwa wyjścia. Jedno oczywiste – zrezygnować z obsługi tego serwisu przez Sello*, a drugie, to obsługiwać eBay dalej ale nie aktualizować wersji Sello.
Oznaczać to będzie brak możliwości korzystania na tej samej bazie i na tym samym komputerze z serwisu Allegro i eBay jednocześnie.
* sprawy związane z licencjami, czyli przeniesienie niewykorzystanego jeszcze czasu na konta Allegro, zwroty, prosimy kierować do nas na skrzynkę [email protected].
Czy wrócimy do tematu obsługi eBay w oparciu o nowe synchronizatory – w tej chwili nie ma takiej decyzji. Aczkolwiek szanse na odtworzenie jego obsługi w oparciu o nowy model synchronizacji są dużo większe niż do tej pory w oparciu o stary model.
Przepraszamy obecnych użytkowników tego serwisu, jednak te światy po prostu nie były do pogodzenia. Do końca staraliśmy się utrzymać wsteczną kompatybilność, ale jednak nakład pracy byłby wręcz ogromny i nie udało się, dlatego też ta informacja pojawia się dopiero teraz.
NOWY MECHANIZM SYNCHRONIZACJI
Wraz ze zmianami związanymi z nowym API Allegro, wprowadziliśmy nowy, pilotażowy model synchronizacji danych, oparty o priorytetowe kolejki zadań do wykonania. W praktyce oznacza to, że zadania nie dzielą się już (jak poprzednio) na wysyłanie aukcji, odbieranie transakcji, synchronizacja parametrów itp. Procesy te były nieprzerywalne, co np. prowadziło do sytuacji, że aby wysłać aukcję trzeba było poczekać na zakończenie odbierania transakcji lub parametrów.
Teraz każde zadanie typu: wyślij aukcję X, wyślij aukcję Y, pobierz dane aukcji Z, pobierz cennik z konta X, są niezależne i mogą być wykonywane naprzemiennie. Dodatkowo wprowadziliśmy priorytety zadań, które ustalają kolejność ich wykonywania. I tak:
- zadania synchronizacji automatycznej wykonywane są z niskim priorytetem
- zadania synchronizacji wywołane ręcznie z menu Wyślij/Odbierz z priorytetem wyższym
- synchronizacja wymagana natychmiastowej reakcji programu, czyli np. pobranie kategorii, parametrów, cenników itp. z okna edycji ma priorytet najwyższy
Aktualnie nowy model synchronizacji jest zastosowany w zakresie obsługiwanym przez nowe API w module Allegro. W kolejnych aktualizacjach będzie on również zastosowany w pozostałych synchronizatorach (wiadomości, paczki, Subiekt).
STATUS SYNCHRONIZACJI
W dolnej części okna programu są teraz widoczne cztery osobne statusy synchronizacji – wcześniej wszystko pojawiało się w jednym pasku.
Nowy model synchronizacji wspiera tutaj wyświetlanie paska postępu (obecnie tylko dla aukcji). Po zakończeniu operacji związanych z danym zadaniem przez około 5 sekund Sello będzie jeszcze wyświetlać status informujący czy wszystko się udało, czy jednak wystąpił jakiś problem po drodze.
OKNO RAPORTU
Kliknięcie w pasek statusu otwiera okno raportu dotyczące tej konkretnej synchronizacji. Zlikwidowaliśmy wstępne okno raportu, w którym nie było żadnych przydatnych informacji nt. występujących błędów – zamiast tego od razu pojawia się log szczegółowy.
W raporcie można zauważyć nową kolumnę Obiekt z ikonkami np. aukcji. Oznacza to, że dwukrotne kliknięcie na tym wierszu spowoduje otwarcie okna edycji aukcji, która powoduje problem. W ten sposób bez konieczności wyszukiwania na liście można szybko uzupełnić np. brakujące pole w aukcji przed jej wystawieniem.
Mechanizm ten działa na razie tylko w module aukcji. W kolejnych wersjach obejmie pozostałe synchronizatory.
ŁATWIEJSZE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
To jednak nie koniec. Szybkie rozwiązywanie zaistniałych problemów synchronizacji jest dosyć istotne w codziennej pracy. Dlatego też, prócz wyżej wspomnianych ułatwień, w module aukcji wprowadzony został również mechanizm podświetlania aukcji wprost na liście.
Mamy tutaj:
- czerwoną plakietkę na przycisku AUKCJE informującą o liczbie zaistniałych problemów do rozwiązania
- aukcje podświetlone na czerwono wprost na liście
- informację o wykonywanym zadaniu oraz zaistniałym problemie w oknie szczegółów aukcji po wybraniu na liście odpowiedniej aukcji
- podświetlony na czerwono status synchronizacji, informujący o tym, że nie została ona przeprowadzona pomyślnie
Usunięcie błędów, poprzez np. podanie prawidłowego kodu EAN w przypadku powyżej i ponowna próba wysłania aukcji spowoduje zniknięcie czerwonego podświetlenia z aukcji. Jest również możliwość zbiorczego usunięcia przypisanych do aukcji błędów za pomocą funkcji Wyczyść błędy aukcji, znajdującej się w menu kontekstowym pod prawym klawiszem myszy.
PRZYJAZNE KOMUNIKATY
Zmieniliśmy treść wielu komunikatów pojawiających się w dymkach w programie. Część z nich jest bardziej szczegółowa, niektóre są uproszczone, jeszcze inne zawierają bardziej kontekstowe komunikaty o zmiennej treści. Skrótowa informacja pojawia się w tytule dymka dużymi literami i w większości przypadków powinna możliwie szybko przekazać najistotniejszy fragment związany z pojawienie się dymka.
Dodatkowo komunikaty podzielone zostały na trzy grupy, różniące się między sobą wizualnie:
Komunikaty w dymku niebieskim mają charakter informacyjny. Czerwone to oznaczenie błędu, które uniemożliwiają wykonanie operacji, zaś żółte to ostrzeżenia, które informują o pewnych dodatkowych skutkach wykonania operacji.
Po najechaniu myszką na taki komunikat nie zniknie on tak szybko, aby umożliwić dokładniejsze zapoznanie się z treścią w razie potrzeby.
PROGRAM SERWISOWY
W programie serwisowym pojawiło się kilka nowych przydatnych funkcji. Przede wszystkim poprawiliśmy problem z wyświetlaniem baz Sello, który występował na części systemów.
WŁĄCZANIE LOGOWANIA ALLEGRO
W przypadku występowania problemów z komunikacją z Allegro, często prosimy o przysłanie logów z komunikacji (czyli surowego zapisu wysyłanych i odbieranych danych). Teraz logowanie takie można włączyć łatwiej wprost w programie serwisowym.
CZYSZCZENIE BAZY DANYCH
Temat poruszany od bardzo dawna, przydatny w kontekście ograniczenia wielkości darmowej bazy danych Microsoft SQL Server Express dystrybuowanej z programem.
Czyszczenie nieodwracalnie usuwa dane z bazy, zatem przed użyciem funkcji konieczne jest wykonanie kopii zapasowej (archiwizacji).
Do wyboru jest kilka zakresów danych, które najczęściej zajmują w bazach dużo miejsca.
WYSYŁANIE BAZY DO ANALIZY
Niektóre problemy wymagają przanalizowania na bazie danych użytkownika, wtedy, zgodnie z RODO prosimy o podpisanie umowy powierzenia danych osobowych i o wysłanie nam bazy. Proces ten bywa problematyczny, stąd dla ułatwienia, opcję wysłania nam bazy do analizy umieściliśmy w programie serwisowym. Nie trzeba wiedzieć nic na temat serwerów FTP, loginów, haseł, dzielenia plików na części; wystarczy wybrać funkcję Wyślij bazę oraz podać kod otrzymany od nas po podpisaniu umowy.
Nie są to wszystkie zmiany i nowości wprowadzone w tej wersji. Powyżej wyszczególnione zostały tylko te najważniejsze. Więcej szczegółów na liście zmian.