Aktualizacja Sello 1.27 zawiera mniejsze poprawki występujących problemów oraz funkcję ułatwiającą realizację usunięcia danych osobowych klienta zgodnie z RODO.
Dokumentacja zmian bazy danych 1.26-1.27
Przed zainstalowaniem nowej wersji zalecamy wykonanie kopii zapasowej (archiwizacji) bazy danych.
INFORMACJE O WERSJI
RODO
Dodaliśmy mechanizm umożliwiający „zapomnienie” klienta, czyli usuwający z bazy danych programu wszelkie dane osobowe. Zgodnie z art 17. RODO klient ma prawo do bycia zapomnianym. Oznacza to, że w Sello nie będzie możliwości rozpoznać co to za klient. Nie będzie znana również historia zakupów danego klienta, np. jeśli dokona zakupu ponownie. Z punktu widzenia programu będzie to zupełnie nowy klient.
Funkcja o nazwie Anonimizuj (RODO) jest dostępna w module klientów w menu kontekstowym pod prawym klawiszem myszy.
Po jej wywołaniu pojawi się okno opisujące proces anonimizacji. Kontynuując, program wyświetli krótki raport dotyczący danych osobowych zgromadzonych w bazie, aby jednoznacznie upewnić się, że usuwamy dane właściwego klienta.
Dodatkowo, Sello zwróci uwagę na rzeczy takie jak:
- dodana notatka do klienta
- powiązanie z systemem sprzedaży
- data ostatniego zakupu
- kwota pozostała do zapłaty
Ostrzeżenia są wyświetlane w kolorze żółtym bądź czerwonym – zależnie od wagi. Zielonym kolorem oznaczone są nieistotne (z punktu widzenia Sello) sprawy. Przykładowo jeśli ostatni zakup klienta był ponad miesiąc temu, Sello uznaje, że nie ma podstaw aby odmówić usunięcia danych klientowi. W przypadku zakupu poniżej miesiąca pojawia się ostrzeżenie kolorem – być może przesyłka nie została jeszcze dostarczona.
OŚWIADCZENIA PRZY ANONIMIZACJI
W dolnej części raportu są trzy oświadczenia, które należy świadomie zaznaczyć aby usunąć dane klienta.
Jako, że Sello współpracuje z serwisem Allegro oraz z Subiektem w obu tych systemach należy niezależnie od Sello usunąć dane klienta. W przypadku klienta Allegro należy usunąć informacje o jego sprzedaży z Allegro. W przeciwnym razie Sello może ponownie pobrać dane tego klienta jeśli zostanie on w Sello zanonimizowany.
Z kolei w Subiekcie mogą znajdować się dokumenty handlowe, które należy przechowywać przez czas ustawowy (5 lat) i anonimizacja w Subiekcie działa w wersji minimalnej oraz pełnej.
Anonimizacja klienta powoduje, że jego wszelkie dane w Sello zostaną wymazane – nie będzie możliwości sprawdzić, co to za klient a jego login zostanie zamieniony na frazę: Zanonimizowano na podstawie art. 17 RODO. Jest to proces nieodwracalny. Dodatkowo osoba usuwająca te dane zostanie zapisana w bazie danych wraz z datą wymazania.
UPRAWNIENIA
Dodaliśmy również 5 nowych uprawnień:
- anonimizacja klienta
- kopiowanie listy klientów
- drukowanie listy klientów
- eksportowanie danych klientów
- eksportowanie paczek
Domyślnie, uprawnienia te są przydzielone tylko dla użytkownika Szef. Aby umożliwić dostęp innym pracownikom dostęp do tych funkcji należy z konta Szefa dodać uprawnienia w słowniku Użytkowników.
KURIERZY
Dla InPost Paczkomaty 24/7 dodaliśmy możliwość wydrukowania listy odbiorczej.
W związku z Waszymi sugestiami dodana została również funkcja umożliwiająca stworzenie od nowa przesyłki w serwisie kurierskim – Utwórz ponownie w serwisie kuriera.
Funkcja ta, dostępna w menu kontekstowym paczek, powoduje, że Sello „zapomina” o stworzonej w systemie kurierskim przesyłce i umożliwia ponowne jej utworzenie. Ma to szczególne znaczenie przy generowaniu przesyłek w Paczkomatach, gdzie tworzone przesyłki są z góry opłacane i nie można ich anulować ani zmienić np. gabaryt.
Pracujemy również nad usprawnieniami wymuszającymi prawidłową kolejność drukowanych etykiet pobranych jako PDF z serwisu kuriera. Część z nich pojawi się w tej wersji, część będzie dostępna w kolejnej aktualizacji.
ZMIANA SPOSOBU PUBLIKOWANIA NOWYCH WERSJI
W związku z licznymi zmianami w serwisie Allegro oraz serwisach kurierskich zdecydowaliśmy porzucić dotychczasowy model wypuszczania 4 wersji Sello w roku (co około 3 miesiące). Zmiany występują na tyle często i są dosyć duże, że zaplanowanie kolejnych wersji z wyprzedzeniem nie sprawdza się w praktyce. Kolejne zaplanowane funkcje bywają wielokrotnie przesuwane do wersji kolejnych.
Dlatego też w pierwszej kolejności realizujemy najbardziej istotne funkcje w danym monecie (posiłkując się rzecz jasna sugestiami z forum) i publikowane one będą szybciej w krótszych okresach. Oznacza to, że liczba zmian w wersji będzie mniejsza, ale za to bardziej skoncentrowana na aktualnych potrzebach. Tym samym szybciej będziecie otrzymywać funkcje potrzebne bądź ułatwiające pracę. Dodam, że wersja poprzednia 1.26 pojawiła się nieco ponad miesiąc temu.
Równocześnie rezygnujemy z wypuszczania wersji publicznych BETA, bo jest to dla nas dosyć obciążająca dodatkowa praca. Nastawiamy się zaś na szybsze wypuszczenie ewentualnych hotfiksów, w razie pojawienia się w nowych aktualizacjach problemu krytycznego lub mocno utrudniającego pracę.
Nie wykluczamy, że dla części osób będziemy chcieli udzielić wcześniejszego dostępu do aktualizacji – dotyczy to zwłaszcza osób, które aktywnie instalowały BETĘ i chętnie dzieliły się swoimi uwagami na forum. Może to spowodować, że jako publiczna pojawi się od razu wersja zawierająca poprawkę, np. 1.29.1.